Voorkamerfibrillatie - Voorkamerfibrillatie: alles begint met goede commu | Medipedia
Medipedia : Preventie, Welzijn & Gezondheid

Preventie, Welzijn & Gezondheid

Voorkamerfibrillatie


GETUIGENISSEN

Voorkamerfibrillatie: alles begint met goede communicatie

Voorkamerfibrillatie: alles begint met goede communicatie

Ineke Baas-Arends, verpleegkundig specialist voorkamerfibrilleren

Een goed gesprek met arts, of verpleegkundige, helpt een patiënt met voorkamerfibrillatie om beter te begrijpen wat er aan de hand is. Hij kan dan ook geïnformeerd de behandeling kiezen die het best bij hem past. Ineke Baas-Arends, verpleegkundig specialist voorkamerfibrilleren in Nederland, legt uit hoe ze daarbij te werk gaat.

Waarom is een goede communicatie tussen de patiënt met voorkamerfibrillatie en zijn arts zo belangrijk?

Ik denk dat communicatie in de hele zorg van een patiënt met voorkamerfibrillatie het belangrijkste onderdeel is, want de patiënt moet weten wat hij precies heeft en welke behandelingsopties er zijn. Is de uitleg te ingewikkeld of wordt er helemaal geen uitleg gegeven, dan blijft de patiënt in het ongewisse. Bij het zoeken op internet vinden patiënten vaak verhalen die niet op hen toepasselijk zijn, want geen patiënt met voorkamerfibrilleren is gelijk. Daarom is maatwerk zo belangrijk.

Hoe geef je die informatie op maat?

We werken met digitale vragenlijsten die de patiënt voorafgaand aan het polibezoek invult. Op die manier krijgen we al een heel goed beeld van wie de patiënt is en wat zijn klachten zijn, maar ook wat die patiënt aan voorkennis heeft. In de loop van het gesprek is het aftasten welke informatie de patiënt nog meer nodig heeft en welke specifieke vragen hij nog heeft … Daarop spelen we dan in. Dat kan sterk verschillen per patiënt.

We hebben voor onze patiënten ook informatiemateriaal op papier klaar, bijvoorbeeld een dagboek voorkamerfibrilleren waarin, naast een algemene toelichting, ook wordt uitgelegd wat ze moeten doen als ze een aanval krijgen, zoals welke medicijnen ze wel of niet mogen innemen. We zijn heel laagdrempelig in onze polikliniek. Als er onduidelijkheden zijn, mogen ze ons telefonisch contacteren of een volgende afspraak maken.

Hoe kan informatie de patiënt helpen bij het naleven van de behandeling?

In onze polikliniek voorkamerfibrillatie krijgen nieuwe patiënten eerst een uitgebreide consultatie bij mij of bij een collega, waardoor ze, vóór ze op eindgesprek bij de cardioloog en mij gaan, al kennis hebben van de verschillende behandelingsopties. Als ik alle opties opsom, vragen patiënten wel eens wat ik in hun plaats zou doen. Maar die vraag draai ik weer om, want ik kan niet voor hen beslissen. Een voorbeeld: als antistollingsmedicatie zijn er tegenwoordig vier nieuwe bloedverdunners beschikbaar naast de vertrouwde vitamine K-antagonisten. Ik leg de folders van alle medicijnen naast elkaar, som de sterke voordelen op en dan mogen ze zelf kiezen, dit kan dan een een- of tweemaal daagse dosering zijn, en dat er voor één ervan een specifiek antidotum bestaat. Op die manier kom je stapje voor stapje verder, rekening houdend met wat voor die patiënt belangrijk is. Het nadeel is dat in die manier van werken veel tijd kruipt. Het voordeel: het is bewezen dat patiënten die actief betrokken zijn – ‘shared decision making’ genoemd – een betere uitkomst hebben, omdat ze achter de gekozen behandeling staan.

Waarom betrekt u ook vrienden en familie bij het gesprek?

Voorkamerfibrillatie kan niet alleen voor de patiënt, maar ook voor de omgeving beangstigend zijn. Na een eerste aanval doen partners soms geen oog meer dicht, omdat ze de patiënt in het oog willen houden, of ze willen niet dat de patiënt nog gaat fietsen. Er gaat veel onzekerheid mee gepaard, omdat het zo’n onvoorspelbare aandoening is. Een goede voorlichting van zowel de patiënt als de familie, kan een groot deel van de angst wegnemen. Daarom moedigen we de patiënt aan om met partner of familie naar het gesprek te komen.

Wat kun je als patiënt doen om het gesprek de goede weg op te leiden?

De patiënt kan goed voorbereid naar de raadpleging komen. Bepaal vooraf wat voor jou belangrijke vragen zijn, wat je graag wilt weten, waaraan de behandeling voor jou moet voldoen … Bedenk de vragen van tevoren, zet ze op papier en ga het gesprek met de arts aan. Als de arts aangeeft dat hij niet genoeg tijd heeft om alle vragen te beantwoorden, kan het nuttig zijn om een extra raadpleging in te plannen. Als verpleegkundig specialist communiceren we op een andere manier met de patiënt en trekken we meer tijd uit voor het geven van informatie, al kunnen goede afspraken tussen een gewoon verpleegkundige en de cardioloog een waardig alternatief zijn.

Deel en print dit artikel


NIEUWS

Slaapapneu verhoogt risico op beroerte aanzienlijk 06 09 2023
Voorkamerfibrillatie
Slaapapneu verhoogt risico op beroerte aanzienlijk

Honderden miljoenen mensen wereldwijd hebben slaapapneu. Het is al bekend dat de aandoening het risico op ernstige gezondheidsproblemen zoals hoge bloeddruk, diabetes typ...

Lees verder
Meer geruststelling bij gebruik van de nieuwe orale antistollingsmiddelen 12 12 2016
Voorkamerfibrillatie
Meer geruststelling bij gebruik van de nieuwe orale antistollingsmiddelen

Wat is de bijdrage van orale antistollingsmiddelen in de preventie van een beroerte?

Het is een feit dat ongeveer een kwart van alle beroertes wordt veroorzaakt door vo...

Lees verder

UW FAVORIETE ITEMS

13 10 2014
Voorkamerfibrillatie
Complicaties van voorkamerfibrillatie

Een beroerte kan het eerste teken zijn van een miskende voorkamerfibrillatie.

Lees verder

ZIEKTES IN DE KIJKER


PREVENTIE IN DE KIJKER

Alle thema's
NEWSLETTER
Medipedia facebook