Een klinisch onderzoek is nodig om na te gaan of sommige symptomen niet te wijten zijn aan bepaalde ziekten (onder andere neurofibromatose, hyperthyroïdie). Epilepsie, meer bepaald absences bij het kind, kan evengoed op een aandachtsstoornis lijken. De differentiële diagnose kan gemakkelijk gesteld worden door middel van een elektro-encefalogram.
Deze tests worden heel vaak uitgevoerd bij kinderen en gebeuren door een gespecialiseerde psycholoog(-oge). Ze kunnen ADHD niet opsporen, maar wel het aandachts- en leervermogen en het geheugen evalueren.
Ze maken ook duidelijk welke problemen moeten worden aangepakt bij een eventuele revalidatie. Aangezien ADHD vaak gepaard gaat met lees-, schrijf- en rekenproblemen, moet het minste probleem grondig geëvalueerd worden.
Tot slot is ook een intelligentietest (IQ-test) meestal aangewezen. In zeldzame gevallen laat deze toe om de diagnose van ADHD te vervangen door deze van mentale achterstand. Bij volwassenen wordt zo'n test zelden toegepast, want hun scores zijn bijna altijd normaal. Bij kinderen moet er dan weer rekening mee gehouden worden dat slechte scores bij ADHD precies samenhangen met aandachtsgebrek en niet met een te laag IQ.
Een vroegtijdige diagnose -vanaf de eerste signalen van de stoornis maakt- het mogelijk om klachten te behandelen.
Hoe sneller de behandeling start, hoe beter ongetwijfeld de prognose. Bij volwassenen komt de diagnose al te vaak te laat. De aandachtsstoornissen, hyperactiviteit en impulsiviteit worden gemaskeerd door angst- en depressieklachten, alcohol- en geneesmiddelenverslaving en door een gevoel van waardeloosheid. Die klachten vormen meestal de eerste aanleiding om een arts te raadplegen.
De diagnose is gebaseerd op een onderhoud met een (kinder)psychiater of (kinder)neuroloog. Die zal de voorgeschiedenis van de patiënt nagaan en vragen of hij sinds zijn geboorte al last heeft (gehad) van hyperactiviteit, aandachtsstoornissen en impulsiviteit. Hij zal ook speuren naar mogelijk traumatiserende gebeurtenissen en alle levenssferen van de patiënt nagaan: het gezin, de school als het om een kind gaat, het werk als het om een volwassene gaat.
De intensiteit van ADHD hangt sterk af van de omgeving. Zo is het perfect mogelijk dat de patiënt tijdens het eerste gesprek rustig en aandachtig is!
Vandaar dat naast de patiënt zelf ook andere informatiebronnen noodzakelijk zijn om sommige symptomen te bevestigen die de patiënt als normaal beschouwt omdat ze er altijd al geweest zijn.
Ouders en leerkrachten spelen dan ook een belangrijke rol. Bij volwassenen kan de partner van de patiënt nuttige informatie aandragen.
ADHD is een heterogene aandoening met weinig specifieke symptomen. Vandaar dat het belangrijk is om zich te baseren op een aantal criteria die door alle ADHD-specialisten aanvaard worden. De DSM-IV bevat een classificatie van psychiatrische en mentale aandoeningen waarover een ruime internationale consensus bestaat. De diagnose van ADHD wordt gesteld vanaf het ogenblik waarop zes (of meer) van symptomen van aandachtstekort of hyperactiviteit-impulsiviteit blijven aanhouden gedurende minstens 6 maanden in een onaangepaste mate.
Er wordt steeds meer gesproken over ADHD, dus hoeft het niet te verbazen dat er heel wat behandelingsmogelijkheden zijn. Sommige zijn interessant en gerechtvaardigd, an...
Lees verderEen kenmerk van methylfenidaat is dat de stof snel in het bloed wordt opgenomen, snel werkt en ook snel weer afgebroken wordt. Het werkt niet langer dan 3 tot...
Lees verderVolgens sommige auteurs is ADHD te wijten aan een onevenwichtige voeding. Dat klopt echter niet. Wel veroorzaakten Engelse specialisten opschudding toen ze in een studi...
Lees verderDaniel, 43 jaar
Lydie, 46 jaar
Chronische myeloïde leukemie
Covid-19
Leeftijdsgebonden maculadegeneratie (LMD)
Maagkanker
Melanoom
Oogontsteking, oogirritatie of droge ogen
Overactieve blaas
Transplantatie van organen